Aangekomen in SU! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marlou Jacobs - WaarBenJij.nu Aangekomen in SU! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marlou Jacobs - WaarBenJij.nu

Aangekomen in SU!

Door: Marlou

Blijf op de hoogte en volg Marlou

01 Februari 2015 | Suriname, Paramaribo

Hoiiii, hier mijn eerste verslagje vanuit Suriname! Donderdagavond zijn we aangekomen in Paramaribo na een vliegreis van 9 uur. Ik heb nog nooit zo’n fijne vliegreis gehad! Komt vooral door het lekkere eten dat we gekregen hebben :D. Het was trouwens wel even spannend of ik de vlucht zou halen omdat ik in een file stond van 30 km lang. Kwart over 10 was de uiterste inchecktijd en ik kwam om 10:25 uur aan op Schiphol… Stressssssen! Uiteindelijk deden ze niet moeilijk en mocht ik gewoon doorlopen! Hoppatee, de reis kon beginnen.

Toen we om 17:00 uur waren aangekomen op het vliegveld in Paramaribo kwamen we al meteen in aanraking met de Surinaamse cultuur. We hebben daar 1,5 uur moeten wachten om onze paspoorten te laten controleren. Gelukkig werden we uit de rij gepikt (geen idee waarom) en mochten we in een kamertje van de douane onze paspoorten laten controleren, anders zouden we er waarschijnlijk nog een uurtje langer over hebben gedaan. Ook dit ging trouwens niet heel snel omdat de twee mannen die in het kamertje zaten, op hun dooie gemak gingen kijken naar de paspoorten en gezellig een praatje met ons aanknoopten. Ze dachten dat Evelyn de moeder was van Anne en mij, dat ze Duits was en dat ze in Suriname kwam voor haar modellencarrière. Van Anne dachten ze dat ze Chinees was en van mij dat ik Frans was. Funny! Tijdens het grappige gesprek kwam er een douane medewerker binnen om te zeggen dat de twee mannen door moesten werken maar daar reageerden ze op met ‘nee daar hebben we echt geen zin in, lekker rustig aan’. Typisch Surinaams!

De rit naar ons huis was heel leuk. We hadden een hele grappige taxi chauffeur die de neef van voetballer Wijnaldum bleek te zijn. Uiteindelijk zijn we rond 20:30 uur aangekomen bij ons huis. We hebben een heel fijn huis en ik ben echt blij met mijn kamer (met airco!!). We wonen er nu nog met z’n zevenen, morgen (maandag) komen er nog twee huisgenootjes bij en donderdag nog één. Ook hebben we het getroffen met onze huisbaas. Hij is heel aardig en regelt veel voor ons. Zo heeft hij ons gistermiddag langs allerlei fietshandelaren gebracht om de goedkoopste fietsen te vinden. Fietsen is hier trouwens echt gevaarlijk, je fietsskills worden echt op de proef gesteld! Je fietst ten eerste aan de linkerkant van de weg (hier moet je echt aan wennen) en ten tweede zijn de auto’s hier heeel lomp. Onze huisbaas zei ook: overal zijn we relaxt onder, behalve met autorijden. Dan hebben we opeens haast. Nouuu dat is te merken!

Tot nu toe vind ik Suriname echt een fijn land. Lekker temperatuurtje (32 graden; vakantiegevoel!!), mooie omgeving, relaxt sfeertje en veel vriendelijke en sociale mensen. Dat merkte je alleen al in het vliegtuig; als je naar de wc liep was er altijd wel een Surinamer die een praatje met je aanknoopte.
Het land kent verder best veel verschillen met Nederland vind ik. Bijvoorbeeld de liefde voor eten; een Surinamer staat om 5 uur ’s ochtends op om eten te maken. Dit wordt uitgebreid gedaan want lekker eten is hier heel belangrijk. Om 7 uur 's ochtends worden de Surinamers op hun werk verwacht. Dan nemen ze meteen een koud gerechtje. Om 10:00 uur gaan ze weer eten, nu eten ze een warm gerecht (bijvoorbeeld roti). Om 12:00 uur, 17:00 uur, 20:00 uur en voor het slapen gaan eten ze nog zo’n warm gerecht. Poehhh ik zou twee dagen niet meer hoeven te eten denk ik!

Gisteren hebben we lekker op ons gemakje gedaan (eigenlijk doen we dat tot nu toe elke dag). We hebben boodschappen gedaan, fietsen bekeken en de omgeving een beetje verkend. Rond een uurtje of 6 ’s avonds hadden Evelyn en ik het warm en zijn we even gaan zwemmen in het zwembadje van ons huis.
‘s Avonds wilden we voor het eerst opstap met het hele huis maar dat is niet doorgegaan door onze kneuzigheid. Om 22:00 uur was iedereen moe dus hadden we besloten eventjes te gaan slapen. Het nachtleven begint hier pas om half 2 dus dat kon makkelijk. Om half 3 schrok ik wakker en dacht dat ze me hadden laten liggen. Toen ging ik bij de andere kamers kijken en zag dat iedereen aan het slapen was.. Iedereen was dus door z’n wekker heen geslapen! Dommmm. Uiteindelijk hebben we besloten maar niet meer te gaan, voordat we er zouden zijn was het half 4. We zouden namelijk ook nog moeten wachten op de taxi. Dat is wel een nadeel; dat je met de taxi opstap moet. Het is hier te gevaarlijk om te fietsen als het donker is.

Oja, nog even over mijn stage: die is nog niet geregeld maar dat is blijkbaar heel normaal hier. We moeten maandag langs bij de directeur van de onderwijsinstelling om onze motivatiebrieven af te geven. Dan kunnen we uitgenodigd worden voor ons gesprek en in dat gesprek zal duidelijk worden of we stage mogen gaan lopen. Klinkt alsof er nog een grote kans is dat het niet gaat lukken, maar volgens anderen die hier stage hebben gelopen is dat niet zo. En anders hebben we gewoon 3 maanden vakantie :D wiehie! Grapje ofcourse, dan gaan we kijken naar andere stage mogelijkheden. Desnoods bijvoorbeeld op een middelbare school.

Nu ga ik snel even zwemmen want het is hier nu 14:00 uur, oftewel het heetste moment van de dag! Tot de volgende keer!

PS. Ze hebben hier M&M’s!!!
PPS. Mijn Surinaamse nummer is +5977163865

  • 01 Februari 2015 - 19:56

    Angela:

    Klinkt goed, marlou!! Succes met zoeken naar stageplek!! Groetjes x

  • 01 Februari 2015 - 20:14

    Danielle:

    Mocht het nu helemaal niet lukken met stage kom je desnoods naar het mooie Tilburg! Zorgen we in groep 7 voor koude en warme gerechten doen we relaxed en zetten we de verwarming oo sambal voor tropische temperaturen.... Nee hoor Marlou geniet ervan! Ik zal morgen in mijn eentje moetrn bikkelen op maandag!

    We missen je
    Xxx danielle en de kids van groep 7!

  • 01 Februari 2015 - 20:23

    Rianne:

    Mooi verhaal Marlou! Geniet ervan en alvast succes met je stage ;). Liefss

  • 01 Februari 2015 - 21:26

    Allard:

    Leuk verslag Marlou! 1 groot avontuur allemaal daar zo, geniet ervan!! xx

  • 01 Februari 2015 - 23:30

    Anne:

    Heeee Marloutje!!
    Wat super leuk allemaal! Heel herkenbaar :)
    Fietsen is inderdaad elke keer weer een gok, maar je went er echt aan.
    Dan is het ineens weer heel raar om in Nederland rechts te fietsen

  • 01 Februari 2015 - 23:49

    Ans :

    leuk Marlou om zo al een mooi reisverslag van je te mogen lezen! Klinkt allemaal heel positief. Ben ik blij mee. Geniet van alle indrukken en houd ons verder op de hoogte. We zijn benieuwd hoe het zal gaan met je stageplek.... Xxx mama

  • 02 Februari 2015 - 01:13

    Marlou:

    @Angela, Rianne, Allard: dankjewel!! Gaat goedkomen !

    @Danielle: hahaha dan kom ik meteen naar jullie!!! Mis jullie ook!! Snel skypen :D en succes morgen! Je kunt het! En anders heb je altijd nog de EHBO doos ;)

    @Anne: Anneee!! Hahah ja ik vond het op het begin echt eng! Maar denk idd dat het wel went! Oh ja dat is fijn!! Stuur maar door :))

    @Mama: doe ik al in de groepsapp mama! Maar dan moet je die wel lezen ;) met stage komt goed!

    XXXX

  • 02 Februari 2015 - 09:58

    Lorraine:

    Oooo super leuk zon blog kan je later op terug lezen je spannende reis heel veel plezier en ik hoop dat je een sstagr plek krijgt groetjes lorrie

  • 02 Februari 2015 - 12:30

    Suus:

    Wat leuk om te lezen! Veel plezier:) xxx

  • 03 Februari 2015 - 19:12

    Ronald:

    Hee Marlou,
    Wat stoer dat je daar bent zeg. Leuk verslag om te lezen. Wel irritant om erbij te zetten hoeveel graden het is en wat je allemaal moet doen om af te koelen :-)
    Volgens mij ga jij daar superveel leuke indrukken op doen en een heerlijke tijd beleven.
    Kijk uit naar je volgende verslag.
    Groetjes, Ronald (& Coby)

  • 04 Februari 2015 - 21:38

    Marlou Jacobs:

    @Lorraine: dankjewel !! :) Komt goed!

    @ Suus: thanks suuuuzie :)!

    @ Coby & Ronald: Hahaa zal het niet meer doen ;) dat gaat wel goedkomen denk ik zooo!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

07 April 2015

Écht vakantie!

06 Maart 2015

Hola mi matties!

11 Februari 2015

Alweer twee weekjes in Suriname!

01 Februari 2015

Aangekomen in SU!
Marlou

Vanaf 29 januari ga ik samen met Evelyn en Anne drie maanden stage lopen in Paramaribo. Ik zal daar les gaan geven op een basisschool. Via deze blog laat ik weten wat ik voor avonturen ik allemaal meemaak :).

Actief sinds 01 Feb. 2015
Verslag gelezen: 437
Totaal aantal bezoekers 4483

Voorgaande reizen:

01 Februari 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: