Hola mi matties! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marlou Jacobs - WaarBenJij.nu Hola mi matties! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marlou Jacobs - WaarBenJij.nu

Hola mi matties!

Door: Marlou

Blijf op de hoogte en volg Marlou

06 Maart 2015 | Suriname, Paramaribo

Ik kan me nog herinneren dat onze huisbaas in de eerste week zei: 'Als jullie eenmaal zijn begonnen met stage lopen, vliegen de weken voorbij!' Nou dat klopt echt! Het gaat zo sneeeel. Ik zit hier alweer 5 weken! Om te voorkomen dat we dadelijk in tijdnood raken, zijn we gisteren begonnen met het plannen van trips. Trips maken is iets dat je echt moet doen als je naar Suriname komt. Je gaat dan het binnenland van Suriname in; oftewel het mooiste deel van Suriname (zegt iedereen). Wij zijn laatst een weekend naar het binnenland gegaan om het eiland Knini Paati te bezoeken. Echt leuk was dat. Alleen al de heenweg! We hebben 3 uur met een busje ernaartoe gereden en hebben onderweg veel kunnen zien, bijvoorbeeld een plek waar naar goudstof wordt gezocht. Na de busrit hebben we nog 1,5 uur met een boot gevaren. Ik vond dat je door de boottocht al een goed beeld kreeg van het leven in het binnenland. Je zag langs de rivier verschillende dorpjes liggen en kon zo zien hoe de plaatselijke bevolking leeft. Toen we aankwamen gingen we onze slaapplekken fixen. Er waren drie opties: in een bed in een hutje slapen, in een hangmat in een hutje slapen of in een hangmat aan bomen in de openlucht slapen. Ik wilde graag het laatste dus heb mijn hangmat aan bomen vastgemaakt. Deze slaapplek is me goed bevallen!! Ik heb lekker geslapen en had weer helemaal het vakantiegevoel toen ik wakker werd. Ik hoop dat er zo nog veel nachtjes zullen volgen :) het liefst met net zo'n mooie hangmatplek als ik had op Knini Paati.
Tijdens het weekend Knini Paati hebben we verschillende dingen gedaan. We zijn op kaaimannenjacht geweest (niks gevangen helaaas maar gelukkig hadden we tijdens de dolfijnen- en kaaimannentrip al één grote en één kleine kaaiman gevangen), hebben dorpjes bezocht (echt bijzonder om te zien hoe anders de mensen hier leven dan in Nederland. Ook met het leven in Suriname is er al een groot verschil. De kindjes zijn trouwens echt zo schattig, zou er zo een mee willen nemen!) en zijn op jungletocht geweest. Vooral de jungletocht vond ik heel leuk. Onze gids kent echt heel de jungle uit zijn hoofd. Bij elke bloem, elk dier en elke plant wist hij wel wat te vertellen. Het lijkt trouwens alsof alle planten in Suriname er voor een bepaalde reden zijn. Je hebt bijvoorbeeld schuurpapierplanten. De bladeren van deze plant worden gebruikt als schuurpapier om onder andere boten mee glad te schuren. Verder heb je veel planten voor gezondheidskwaaltjes, bijvoorbeeld om buikpijn te verhelpen. Een apotheek is hier dus niet nodig!

Wat betreft stage; alles gaat nog steeds goed. Ik heb het naar mijn zin op de St. Gertrudisschool!! Ik heb de eerste week meegelopen in groep 1 en groep 2 maar heb er uiteindelijk toch voor gekozen om in groep 4 stage te gaan lopen. We hebben vier kleuterklassen en in de kleuterklassen lopen vier stagiaires stage uit Paramaribo zelf. Ik wilde liever geen lessen van hen afpikken dus ben toen een dagje mee gaan lopen in groep 4, deze groep had nog geen stagiaire. Uiteindelijk heb ik besloten om in groep 4 les te gaan geven. Groep 4 heb ik al een keer gehad en vind ik een leuke leeftijd dus dat komt goed uit!
De tweede dag dat ik in groep 4 stage liep (maandag 16 februari) kwam onze begeleider Patrick uit Nederland langs. Het was leuk om even iemand bekends te zien op een plek waar het nog heel onbekend voor je is (inmiddels niet meer, ik vind het nu heel normaal om daar elke dag naartoe te gaan en om daar les te geven). Ik en Veronique (wij lopen samen stage) hebben met Patrick een tijdje gekletst over onze ervaringen hier en hij heeft even bij mij in de klas meegekeken. Aan het eind van deze stagedag vroeg mijn mentor of ik misschien de komende twee dagen de klas over wilde nemen omdat ze naar een tweedaagse training moest. Dat wilde ik wel! Ik had toen nog maar twee dagen in groep 4 meegelopen dus ik vond het leuk dat ze dat vroeg; dat ze me die verantwoordelijkheid toevertrouwde. Het leek me ook leuk om de klas twee dagen zelfstandig te draaien omdat je dan helemaal op je eigen manier les kunt geven en omdat je de kinderen sneller leert kennen en ze je sneller als juf gaan zien.
Na stage zijn we naar ons huis gegaan zodat Patrick kon zien waar we verblijven en hebben we nog gezellig gepraat over onze stage en ons verblijf in Suriname.

De twee stagedagen dat ik de klas alleen had, zijn goed verlopen! Het was echt leuk om te doen. Het is een gezellige klas met enthousiaste kinderen die graag willen leren. Ze vinden het heeelemaal geweldig als ze tijdens het nakijken ontdekken dat ze alles goed hebben.
Aan hard roepen ontkom je trouwens niet; de lokalen zijn hier allemaal open (geen deur en lage wanden) dus er is best veel herrie de hele dag. Als je met je normale stem praat, horen alleen de kinderen vooraan goed wat je zegt. Ik zou soms wel even zo'n luide Surinaamse stem willen hebben. Ook om te zingen. Tijdens het bidden op het schoolplein (dat wordt elke ochtend om 08:00 uur met alle kinderen en leerkrachten gedaan) zingen alle leerkrachten altijd mee. Dan hoor je echt hun zangtalent en merk je de muzikaliteit! Heel leuk!
Oja, er is nog iets grappigs gebeurd tijdens die stagedag dat ik de klas alleen had. Terwijl ik les aan het geven was, kwam de onderdirectrice binnen. Ze vroeg of ze mijn les mocht onderbreken. Natuurlijk mag dat! Ik dacht dat ze iets belangrijks kwam vertellen. In plaats daarvan pakte ze een doosje uit haar tas met daarin allerlei sleutelhangers. Ze vroeg aan de kinderen wie er een sleutelhanger voor 1,50 SRD (ongeveer 35 cent) wilde kopen. Sommige kinderen keken met grote ogen naar de sleutelhangers en moesten bijna huilen (nee oke niet huilen maar ze vonden het wel echt jammer) omdat ze geen geld bij zich hadden. De onderdirectrice zag ook het verdriet in de ogen van de kinderen en stelde de leerlingen gerust met de mededeling: 'ik kan ze ook op rekening zetten'. Haha echt grappig. Er wordt gewoon tijdens de les gehandeld!
Later in de week kwam ik erachter dat handelen in de klas heel normaal is. Zo zijn er nog schoolmedewerkers geweest om worstjes te verkopen, kinderboeken en pannenkoeken.
Beneden bij de directrice kun je ook nog eten en drinken inslaan. Je kunt water kopen, ijsjes, fruit, groenten, bami, nasi, chips, enzovoorts. Honger of dorst hoef je hier nooit te hebben!

Voordat ik het vergeet te vertellen: ik heb afgelopen vrijdag mijn beginnerscursus salsa gehaald! Jajaaa ik had het zelf in eerste instantie niet gedacht maar het 'examen' viel gelukkig mee! Nu kan ik met een gerust hart mijn salsamoves laten zien in Havana en 't Vat (plekken waar iedereen salsa danst en waar veel stagiaires naartoe gaan).
Als je je beginnerscursus gehaald hebt, kun je door naar niveau 2. Ik wilde met een paar anderen liever zumba doen dus er staat nu een maand lang elke dinsdag en donderdag een uurtje zumba op de planning. Best zwaar; de zumba is buiten en het is hier om 18:00 uur nog steeds 30 graden!

Tot slot wil ik nog even zeggen dat ik echt zin heb in vandaag! We gaan rond 13:00 uur naar de stad om Holi Paghwa te vieren. Holi Phagwa is een nationale feestdag waarop Hindoestanen het nieuwe jaar inluiden en de lente vieren door met kleurpoeder en verf op elkaar te gooien (de Holi Fusion festivals zijn hier van afgeleid). Iedereen in Suriname viert dit feest mee, of ze nou Hindoe, Christen of Moslim zijn. Ben benieuwd!!

Dat was 'ie weer, tot de volgende keeeer.
Dit keer geen groetjes uit een zonnig Suriname maar uit een bewolkt en regenachtig Suriname. Het heeft hier de afgelopen dagen veel geregend (nog steeds een zomers temperatuurtje, dat wel!) waardoor het een beetje lijkt op een vervroegd regenseizoen. Onze huisbaas vertelde dat Paramaribo soms al die regen niet aankan en dat daarom de straten hier weleens blank staan. Ik hoop eigenlijk dat dat een keertje gebeurt wanneer ik hier ben! Lijkt me wel leuk, zwemmend naar de supermarkt :).

  • 06 Maart 2015 - 16:09

    Tessa Den Teuling:

    Waauw Marlouke! Klinkt allemaal nog supervet! Gewoon zelf even een klasje draaien, je doet t maar! en gezellig patrickie gezien haha. Goed dat je je trips inplant anders vliegt de tijd ook voorbij zonder dat je alles hebt kunnen doen wat je wil denk :) Nog heel veel plezier! Kus, Tessa

  • 17 Maart 2015 - 20:45

    Marianne Van Kuringen :

    Hoi Marlou,
    weer een leuk verslag en wil wel eens zien dat je een beetje salsa kan dansen, misschien kan je het me ook leren haha.
    ik wens je nog een fijne tijd , ook als jullie pap en mam er zijn, kan je alles laten zien.
    groetjes van ons allen.

  • 01 April 2015 - 22:36

    Patrick Vd Brand:

    Mooi verhaal. Zit je al op niveau 2? ;-)
    Was mooi om even met je mee te mogen kijken. Super om te zien hoe je het doet daar voor de klas.
    Veel plezier!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

07 April 2015

Écht vakantie!

06 Maart 2015

Hola mi matties!

11 Februari 2015

Alweer twee weekjes in Suriname!

01 Februari 2015

Aangekomen in SU!
Marlou

Vanaf 29 januari ga ik samen met Evelyn en Anne drie maanden stage lopen in Paramaribo. Ik zal daar les gaan geven op een basisschool. Via deze blog laat ik weten wat ik voor avonturen ik allemaal meemaak :).

Actief sinds 01 Feb. 2015
Verslag gelezen: 357
Totaal aantal bezoekers 4485

Voorgaande reizen:

01 Februari 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: